زمان جاری : دوشنبه 11 تیر 1403 - 7:58 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

تعداد بازدید 86
نویسنده پیام
tabrizdownload
آنلاین

ارسال‌ها : 25
عضویت: 5 /3 /1393
محل زندگی: تبریز
سن: 17
سنسورهای جدید به درون بدن شما نفوذ خواهند کرد!
لایه‌های نازک و فوق‌العاده انعطاف‌پذیر ترانزیستوری تولید شده می‌تواند حضور سنسورها را در درون بدن شما تضمین کند.
اگر قرار است حوزه دستگاه‌های پزشکی کارگذاشته در درون بدن به پیشرفت قابل‌توجهی برسد، باید از مراحل کنونی فراتر رود و به ساخت ابزاری دست بزند که به راحتی و با انعطاف کامل در درون بدن حرکت کنند. این اتفاق نیاز به تکنولوژی فوق‌العاده پیشرفته‌ای دارد که حالا به لطف لایه‌های نازک ترانزیستوری با قابلیت پیچش به دور عصب و رگ خونی محقق شده است.

محققین دانشگاه تگزاس توانسته‌اند ورق‌های پلیمری ویژه‌ای را بر روی لایه‌ای نازک حاوی مدارهای ترانزیستوری قرار دهند و چیپی تولید کنند که در دمای معمولی اتاق سخت و محکم است، اما در دمای بدن به شکل یک قطعه نرم و به شدت قابل‌انعطاف تبدیل می‌شود. در تست انجام شده پیچش موفقیت‌آمیز این لایه ترانزیستوری تا قطر 2.25 میلی‌متر محقق شد و حاصل قرارگیری آن در بدن موش‌ها، ایجاد موفقیت‌آمیز رسانندگی همراه با انعطاف و سازگاری با بافت بدن حیوان بود.

«عدم سازگاری» با بافت بدن از مشکلات بزرگ پیرامون چنین دستگاه‌هایی است که حالا با تحقیقات جدید امید به رفع این مشکل بیشتر شده است.

اگر تحقیقات این دانشمندان به سرانجام روشنی برسد و بتوانند سنسورهای این چنینی با قابلیت قرارگیری در بدن انسان تولید کنند، دروازه جدیدی در حوزه سنسورهای مانیتورینگ بدن انسان باز می‌شود که اندازه‌گیری فشارخون و ضربان قلب از کارهای دم‌دستی آن خواهد بود!

پس گجت‌های پوشیدنی پزشکی را کم‌کم فراموش کنید؛ قرار است در آینده‌ای نه چندان دور سنسورها در درون بدن شما جا خوش کنند...
دوشنبه 05 خرداد 1393 - 15:34
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر

پاسخ ها


برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :