زمان جاری : دوشنبه 11 تیر 1403 - 7:50 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

تعداد بازدید 146
نویسنده پیام
muhammad411
آنلاین

ارسال‌ها : 10
عضویت: 26 /12 /1392
تشکر شده : 1
توان نظامی آمریكا


براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سیا و كتابخانه كنگره آمریكا و برآورد آنها در سال ‌2011، هم‌اكنون آمریكا از نظر توان نظامی در رده نخست قدرت‌های نظامی جهان قرار دارد.

بر اساس اطلاعات عنوان شده از سوی سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) و كنگره آمریكا، این كشور كه جمعیت آن 313 میلیون و 232 هزار نفر است، هم‌اكنون دارای ‌یك میلیون و 478 هزار پرسنل فعال نظامی است و تعداد نیروهای ذخیره فعال این كشور یك میلیون و 458 هزار نفر است.

نیروی زمینی آمریكا دارای 9537 دستگاه تانك، 26653 دستگاه نفربر، 2163عراده توپ یدك كش، 950عراده توپ قابل حمل بر روی خودرو، 1430 سامانه پدافند موشكی، 7500 خمپاره‌ انداز، 8000 سامانه ضد تانك، 2106 سامانه پدافند هوایی و ‌12 هزار وسیله نقلیه لجستیكی است.

نیروی هوایی آمریكا نیز دارای 18234 فروند جنگنده و هواپیما، 6417 فروند هلیكوپتر و 15097 فرودگاه عملیاتی است.

نیروی هوایی آمریکا دارای 10 مرکز فرماندهی به شرح ذیل است: فرماندهی هوافضایی، فرماندهی پشتیبانی، فرماندهی سیستم‌های نیروی هوایی، فرماندهی آموزش، فرماندهی ترابری، فرماندهی هوایی استراتژیک، فرماندهی هوایی آلاسکا، فرماندهی نیروی هوایی ذخیره، سرویس اطلاعات نیروی هوایی و فرماندهی آکادمی.

نیروی دریایی آمریكا نیز دارای ‌2384 فروند كشتی، 21 بندر، 11 ناو هواپیمابر، 75 زیردریایی، 12 قایق نظامی گشت زنی، 30 ناوچه، 59 ناوشكن و 30 قایق‌ جنگی خشكی آبی است.

نیروی دریایی آمریکا بزرگترین نیرو در نوع خود در جهان است. تناژ ناوگان نبرد این نیرو از مجموع 13 نیروی دریایی بعد از آن، بیشتر است. این نیرو همچنین بزرگترین ناوگان ناوهای هواپیمابر را با 11 ناو درحال خدمت و یک ناو در حال ساخت داراست.

یگان فوق ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز كه در سال 1964 تشکیل شد، قابلیت حمله زمینی، هوایی و دریایی را به صورت هم‌زمان دارد و تنها مختص به نیروی دریایی نمی‌شوند. این نیروها وظیفه حملات دریایی ضربتی، عملیات‌های پنهانی و مخفی را در عمق خاک دشمن و قابلیت حملات هم‌زمان را دارند.

بودجه نظامی آمریكا در سال 2011، 692 میلیارد دلار بوده است. كشور آمریكا دارای مساحت 9 میلیون و 826 هزار كیلومتر مربع، 19 هزار و 924كیلومتر خط ساحلی و 12هزار و 34 كیلومتر مرز مشترك است.

شكل‌گیری ارتش امریكا به جنگ‌های استقلال آمریکا از انگلستان (1775 م.) باز می‌گردد.

ریاست ارتش بر عهده رئیس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا و اداره آن برعهده وزیر دفاع آمریکا است. بودجه این نیرو بالاترین بودجه در بین نیروی نظامی جهان و تشکیل دهنده 48 درصد از كل هزینه نظامی جهان است. سربازگیری در ارتش آمریكا در زمان صلح وجود ندارد و ارتش به عنوان یک نهاد متشكل از نیروهای حرفه‌ای شناخته می‌شود.


براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سیا و كتابخانه كنگره آمریكا و برآورد آنها در سال ‌‌٢٠١١، هم‌اكنون چین از نظر توان نظامی در رده سوم قدرت‌های نظامی جهان قرار دارد.



بر اساس اطلاعات عنوان شده از سوی سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) و كنگره آمریكا، چین كه جمعیت آن یك میلیارد و ‌٣٣٦ میلیون و ‌٧١٨ هزار نفر است، هم‌اكنون دارای ‌دو میلیون و ‌٢٨٥ هزار پرسنل فعال نظامی است و تعداد نیروهای ذخیره فعال این كشور ‌٨٠٠ هزار نفر است.
نیروی زمینی چین دارای ‌‌٧٤٧٠ دستگاه تانك، ‌٥٠٠٠ دستگاه نفربر، ‌‌٢٩٥٠ عراده توپ یدك كش، ‌٢٤٧٥ عراده توپ قابل حمل بر روی خودرو، ‌٢٦٠٠ سامانه پدافند موشكی، ‌‌١٠٥٠ خمپاره‌ انداز، ‌‌١٢٥٠ سامانه ضد تانك، ‌‌٧٥٠ سامانه پدافند هوایی و ‌‌٥٨٥٠ وسیله نقلیه لجستیكی است.
نیروی هوایی چین نیز دارای ‌‌٤٠٩٢ فروند جنگنده و هواپیما، ‌‌١٣٨٩ فروند هلیكوپتر و ‌٥٠٢ فرودگاه عملیاتی است.
نیروی دریایی چین نیز دارای ‌٥٦٢ فروند كشتی، هشت بندر، ‌٥٥ زیر دریایی، ‌٩٣٧ قایق نظامی گشت زنی، ‌٥٨ ناوچه، ‌٢٦ ناوشكن و ‌٥٤٤ قایق‌ جنگی خشكی آبی است. نیروی دریایی چین دارای ناو هواپیمابر نیست.
بودجه نظامی چین در سال ‌٢٠١١، ‌١٠٠ میلیارد دلار بوده است. كشور چین دارای مساحت ‌٩ میلیون و ‌٥٩٦ هزار و ‌٩٦١ كیلومتر مربع، ‌١٤هزار و ‌٥٠٠ كیلومتر خط ساحلی و ‌٢٢ هزار و ‌١١٧كیلومتر مرز مشترك است.
ارتش از مهم‌ترین عوامل محرک در تحقق دستاوردهای اخیر در حوزه هوا و فضای چین بوده‌ است. هوجین تائو، رئیس جمهوری چین در سخنرانی خود در ماه اوت گذشته به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد تاسیس ارتش چین، خواستار نوسازی سریع سلاح‌ها و تجهیزات نظامی، افزایش سطح آموزش نیروها و تقویت توانایی و مبارزه آنها با کمک گرفتن از فناوری‌های نوین شد.
یکی از مهمترین جنبه‌های این نوسازی تلاش برای آماده سازی آن دسته از داوطلبان ارتش است که از میان طبقه کشاورز و فقیر این کشور به امید داشتن سه وعده غذای گرم در روز به سراغ ارتش آمده‌اند.
ارتش چین ‌٢ دهه پیش نزدیک به ‌٤/٢ میلیون نفر نیرو داشت اما اکنون رفته رفته از تعداد نیروهای داوطلب این نهاد کاسته می‌شود. در مقابل شمار نیروهای داوطلب نیروی دریایی و هوایی و نیروی توپخانه که مسئول موشک‌های هسته‌ای چین است، افزوده می‌شود.
ارتش چین اکنون برای خود به عنوان فرصتی برای جوانان در دستیابی به مهارت‌های فنی و تجربه عملی تبلیغات می‌کند. این فرصتی است که جوانان چینی کمتر در بخش خصوصی به آن دست پیدا می‌کنند.
دوشنبه 26 اسفند 1392 - 19:14
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر

پاسخ ها


برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :