زمان جاری : چهارشنبه 06 تیر 1403 - 8:59 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

تعداد بازدید 293
نویسنده پیام
saharim
آنلاین

ارسال‌ها : 2
عضویت: 16 /11 /1395
تست دینام ماشین
شما به عنوان یک راننده موظف هستید که مطمئن شوید تمام قطعات خودروی شما سالم هستند. یکی از مهمترین قطعات ماشین ، دینام یا آلترناتور می باشد که وظبفه تولید برق و تامین نیروی لازم برای موتور را دارد. این قطعه سبک و کوچک، جزء جدانشدنی از ماشین شماست.حواستان باشد که تست دینام بسیار ضروری ست و در صورت وجود مشکل و بی توجهی به آن، ممکن است شرایط بدتر شود.در ادامه ما به شما نحوه آزمایش دینام ماشین را آموزش خواهیم داد.


استفاده از مولتی متر


مولتی متر یکی از مهمترین ابزاری ست که هر دارنده خودرو باید کار با آن را بداند. این ابزار چند منظوره برای اندازه گیری سه ویژگی الکتریکی مقاومت، جریان و ولتاژ استفاده می شود. برای تست دینام باید ولتاژ آن را بررسی کرد که باید مراحل زیر صورت گیرد:

موتور ماشین را خاموش کنید و کاپوت را باز کنید. چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود.
مولتی متر خود را آماده کنید و ولتاژ DC را انتخاب کنید و آن را روی ۲۰V تنظیم کنید.
قبل از اتصال گیره های مولتی متر به باتری، مطمئن شوید که پایانه ها تمیز هستند. در غیر این صورت ممکن است نتیجه دقیق نباشد. قرمز را به پایانه مثبت و سیاه را به پایانه منفی متصل کنید. در این مرحله، نمایشگر باید ولتاژ ۱۲٫۶ یا مقداری نزدیک به آن را نشان دهد.
موتور ماشین را روشن کنید و خواهید دید که نمایشگر مولتی متر تغییر می کند. عددی که نشان میدهد باید تقریبا از ۱۴٫۲ تا ۱۴٫۷ ولتاژ باشد. اگر این مقدار پایین تر یا بالاتر باشد ، نشان دهنده این است که دینام دچار مشکل شده است.
اگر همه چیز نرمال به نظر می رسد، با اجرای سایر مولفه ها، به آلترناتور فشار اضافه کنید. AC ، چراغ های جلو و رادیو را روشن کنید. اگر ولتاژ کمتر از ۱۳ یا بالاتر از ۱۵ بود، نشان دهنده این است که دینام شما معیوب است



تست دینام بدون استفاده از مولتی متر


حتی اگر مولتی متر ندارید، میتوانید دینام ماشین خود را چک کنید و مشکل آن را متوجه شوید. در بیشتر موارد ، باید یک معاینه کلی انجام دهید. در ادامه مراحلی که باید انجام شود را ذکر میکنیم:

وضعیت تسمه محرک را بررسی کنید. ممکن است شل شده باشد یا بخش هایی از آن پاره شده باشد. اگر در وضعیت بدی قرار دارد، پس حتما مشکل دینام شما از تسمه می باشد.
صدای موتور یک زنگ هشدار برای شماست که متوجه شوید آلترناتور ماشین در وضعیت خوبی قرار ندارد. اگر موتور ماشین یک صدای جلینگ جلینگ بلند و یا هر صدای آزار دهنده ای تولید می کند، پس دینام شما خراب شده است.
میزان روشنایی چراغ های جلوی اتومبیل خود را چک کنید. وقتی موتور خاموش است، چراغ های جلو را روشن کنید.. بعد از مدتی موتور را روشن کنید و استارت بزنید. روشنایی باید مدتی محو شود ولی بعد از مدتی همه چیز به حالت عادی باز می گردد. این نشان دهنده این است که دینام پر شده است.

رای اینکه اطمینان حاصل کنید که دینام ماشین شما در معرض مشکلات قرار نخواهد گرفت، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

اگر آلترناتور خنک کننده هوا دارید، وضعیت فن خارجی را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مانعی بر سر راه دریچه ها وجود ندارد.
از طرف دیگر برای آلترناتور مایع یا خنک کننده هوا ، باید به توصیه های سازنده درباره تعویض مایعات توجه کنید تا از مشکلات جدی جلوگیری شود.
شما باید از لرزش های ناشی از تکان های شدید در اتومبیل جلوگیری کنید، چرا که این مسئله میتواند به دینام آسیب برساند. مقره ترانسفورماتور را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی نصب شده اند. پایه آن باید در مکانش محکم نصب شده باشد. در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد ارتعاشاتی شود که خرابی دینام را جلو بیاندازد.
آلودگی مثل گرد و غبار هم میتواند برای دینام مشکل ساز شود. اگر کانکتورهای برقی شما کثیف باشند، باعث می شود به آلترناتور فشار اضافی وارد شود.
هنگام تمیز کردن آلترناتور ، باید بدانید که چگونه این کار را به درستی انجام دهید. از استفاده پاک کننده های نفتی، واشر فشار و اسپری خودداری کنید.


منبع: فروشگاه لوازم یدگی پارت جنیون
یکشنبه 19 آبان 1398 - 18:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر

پاسخ ها


برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :